V tomto prvním díle o vzniku a historii hudebních stylů se zaměříme na hudební styl House. House music je jeden ze stylů elektronické taneční hudby. Jeho nejrannější formy začaly ve Spojených státech začátkem 70tých let. Jméno house music pochází prý podle názvu podniku v Chicagu - Warehouse nightclub, kde rezidentní DJ Frankie Knuckles mixoval klasickou disco hudbu s evropskými synthpopovými nahrávkami.
Klub Warehouse se často odvolával při jeho výběru hudby jako house music. Nicméně to nezačalo u Frankyho. Této nové hudební vlně dal jméno hlavně Chip E. V jeho nahrávce It's House. Lidé ale stále častěji hledali hudbu, která se hrála ve Warehouse. Pak vydal Chip E prohlášení, že nový styl se jmenuje "As Heard at the Warehouse" - to jste slyšeli ve Warehouse, posléze ten dlouhý název zkrátil jednoduše na "house" a toto jméno se zachovalo.
House music poznáte tak, že je hlavně 4/4 (neboli 4taktový). Typické jsou k vzniku této hudby elektronicky vygenerované zvuky a vzor má v tradičním jazzu, blues a synth popu. Jakmile se objevovali další nové nahrávky tohoto stylu, žánr house music se rozdělil na několik podkategorií.
Z HISTORIE : Od disca po house (od dob 1960 až brzským letům 80tým):
Dělat takovou hudbu se odvážili až průkopníci analogových syntetizátorů, kteří dovolili house music svou existenci. Průkopnícký song house music byla známá skladbička I Feel Love od Donny Summer, která byla poté jednou z prvních tanečních kousků vůbec. House music se ale také objevil ve filmech BBC se zvukovou stopou k populárnímu televiznímu seriálu Doktor, který rozhýbal celou generaci nejen techno a house music. To se stalo už počátkem 70tých let. Později přišla tzv ranná elektronická scéna v podání Pink Floyd, Soft Machine, Amon Duul, Crazy World a další. Byl to žánr podobný "kosmické muzice" která se začala vytvářet v Německu. V roce 1977 byl velký příliv disco hudby na americký kontinent. Následuje velká popularita filmu Horečka Sobotní Noci a její doprovázející zvukové nahrávky. Když se zaplnili menší disko kluby, tak se vše přesunulo do větších měst. Klub Paradise Garage co hrál tuhle muziku se otevřel v New Yorku v lednu 1978 - uváděl DJ's talenty jako Lerry Levan. Studio 54, další New Yorský klub byl neuvěřitelně populární. Hráli hitovky jako Diana Ross, Chic, Gloria Gaynor, Kool and the Gang, Donna Summer nebo hit od Larryho Levana - I Got My Mind Made Up. Od roku 1979 se ale disco music vracela do menších klubů jako už dříve zmíněných Warehouse v Chicagu. Ten se otevřel v roce 1977 na Jefferson street v Chicago. Hrál klíčovou roli ve vývoji House music. Rezidentní DJ byl Frankie Knuckles. Klub byl brán jako diskotéka, ale omezený počet nahrávek znamenal, že DJ, který v něm hrál musel tvořit. Nové míchací schopnosti vytvořil v mixu Hot mix 5 na WBMX. Navzdory novému stylu byla hudba stále diskotéková až do začátku 80tých let, kdy byly vynalezeny první přístroje na House music. Disko tracky se mohly nyní dostat do house remixů.
V anglickém Sheffieldu je skupina Cabaret Voltaire považována jako průkopnici House music. Nějaké nahrávky od skupiny The Clash byly také v podobném stylu.
CHICAGO - Od začátku do konce let 80tých:
V roce 1983 se v Chicagu otevřel Music box club. Vlastnil ho Robert Williams a rezidentní DJ byl Ron Hardy. Klub byl charakterizován jako klub, kde byla přímo masivní hlasitá hudba. Klub také hrál širší výběr hudby než diskotéka. Dobře byli přijaty skupiny jako Kraftwerk a Blondie. Tyto melodie byly prvními průkopníky House music. Hitovka která je chronologicky první byla od Jamie Principle a Frankieho Knucklese - Your Love. Nevyšla ale na nahrávce. Druhá je od Jesse Saunderse, která v roce 1985 na vinylu vyšla. Na těchto nahrávkách se už podepsal Chip E s jeho nahrávací společností Jack Trax, který definoval žánr s těmito rytmy, samply a využívanýmy technologiemy.
Do roku 1985 House music ovládala především kluby v Chicagu a na rádiu, které tuhle hudbu hrálo na frekvenci 102,7 s názvem WBMX a rezidentním dj teamem - The Hot mix 5. Jakmile bylo nahrávek hodně, hudební kompakty začaly postupně slevňovat. Dva labely ovládali house scénu v Chicagu. - Dj International record vlastněný Rockym Jonem a Trax Records vlastněný Larry Shermanem. Hodně budoucích hvězd u těchto společností podepsali své kontrakty. Trax se stal dominantním house labelem, který vydal mnoho klasických nahrávek - např. od Adonis - No way black, Larryho Heardse - Can you feel it a tzv. první house hymnu v roce 1986 - Move Your Body od Marshalla Jeffersona. Steve "silk" Hurley se stal prvním house umělcem, který se vyšplhal na číslo jedna v UK chart v roce 1987 se singlem Jack Your Body. Tento a další tracky jako Music Is The Key a Love Can't Turn Around ho pomáhaly se přestěhovat do jeho rodiště - United Kingdom. Acid house a Hip house scéna byla ovládána producenty Tyree Cooper, Mr Lee, Fast Eddie, Kool rock steady a Ralphi Rosario na konci 80tých let.
The DETROIT CONNECTION - Dekáda 80tých let:
Hudební forma se tvořila ve stejnou dobu i v Detroitu, stala se známou jako Detroit techno. Významnější vliv na Detroit techno měl radiový program, který běžel v půli 70tých let až do roku 1980 s legendárním dj-em The Electrifying Mojo. Hudbu těžce ovlivnili evropští Kraftwerk, nebo Art of Noise. Brzy také bboy hip hop (Man Parrish, Soul sonic Force) a Italo disco (Doctors Cat, Ris, Klein M.B.O.). KMS records label následoval vydání hitů v roce 1986 od Blake Baxter - When We Used To Play (Work your Body), v roce 1987 - Bounce Your Body Io the Box a Force Field. V roce 1988 se house music začala stávat více komerční. Skupina Kevina Saundersona uvolnila hit Big Fun v roce 1988 a hit Good Life, který posléze zvedl poptávku po Virgin records. V roce 1989 ale radio KMS spustilo pořad Rock to The Beat, který zvedl novou vlnu v Chicagu. Největší hit v House music měl také Derrick "Mayday" May jako Rythim is Rythims, Strings of Life a další.
BRITSKÉ připojení k House music - roky 1980 až 1990:
V Británii se stával House oblíbenějším hudebním stylem kolem "Léta Lásky" v roce 1988. House se objevil v UK skoro ve stejné době jak v Chicagu. Postupně se dostal do celé Anglie díky Factory records the Hacienda v Manchestru a byl klíčem k anglickým dance klubům. Vznikl klub Northern Soul ale až do roku 1986 byl finančně propadlý. Když ale začali hrát djs jako Pickering, Park a Da Silva house music, návštěvnost vzrůstala. Konalo se poté také několik djs night a street parties .House byl posílen hitovkou od Joe Smooth - Promised Land. První anglická house nahrávka vznikla v roce 1986 - Carino od T-Coy. Evropané začali zahrnovat hity house music a zaplnili velké anglické kluby jako Ministry of Sound, kde byl rezidentní DJ Harvey.
Jednimi z nejvlivnějších britských labelů se stal Network Record (později známý jako Kool Kat Records), který pomohl Británii představit italskou a americkou dance music.
House se ale také vyvýjel na Ibize! Několik klubů jako Amnesia s dj-em Alfredem hráli mix rocku, popu, disca a houseu. Tyto kluby podporovaly zvuky extáze a měli vliv na britskou scénu. V roce 1987 djs jako Paul Oakenfold a Danny Rampling přinesli zvuk Ibizy do britských klubů jako Shoom v Southwarku (Londýn).
Vývojové TRENDY v USA od roku 1980 do roku 1990:
Jsme zpátky v Americe, kde scéna ještě nepokročila z menších klubů. V Detroitu a New Yorku - Paradiese Garage byl jistě nejlepší klub. Zremixoval se hit Toddem Terrym od Larry Levan - Class Actions. Když se Hip Hop dostal do rozhlasového vysílání další hudba co se hrála byl rock, country a western nebo r'n'b. Další důležití New Yorští producenti byli Bobby Konders, Tommy Musto, Frankie Bones. Po House music přišli i další vlivy do New Yorku jako hip-hop, reggae a hodně důležitých producentů a djs začalo proto vystrkovat růžky - Erick Morillo, Roger Sanchez, Junior Sanchez, Danny Tenaglie, Jonathan Peters a další s jedinečnými zvuky, které se změnili do dalších podžánrů - progressive house, funky house, atd...
Producenti jako Masters At Work a Kerri Chandler také odstartovali vlnu Garage sound. Většina dj's se kvůli této nové vlně přesunula do New Yorku nebo do Evropy. Tam se zrodili hvězdy jako DJ Rush, Robert Armani a jeho bratranec Paul Johnson a další legendární dj's.
HOUSE po "Létu Lásky" aneb do půlky 90tých let:
V Británii podporovali tento žánr a udělovali mu nová jména. Kluby Lacota a Cream byly populární mezi mladými hlavně proto, že se tam taková muzika hrála.
V Británii se také zrodila představa začít s Chill Out muzikou. Průkopníci House a Chill out music bylo v UK album KLF. Toto album totiž není v pravém slova smyslu o House music, ale především pomalejší Chill out muzice. Další příklad je píseň Annalogue Bubblebath od Aphex Twin. Ve skutečnosti se Chill outová elektronická hudba pojmenovává dalšími hudebními názvy jako jsou Ambient, Down tempo a New Age.
Ve stejnou dobu byla nově vzniklá taneční scéna tvořena kapelami jako byli Happy Mondays, New Order The Grid a další a v New Yorku skupiny jako Dee-Lite. Hitovka od Happy Mondays - Wrote For Luck se stala legendou hlavně díky remixu Paola Oakenfolda. V roce 1994 byl soudem a vládou pokus zakázat tyto akce. Ačkoliv zákon přes veškeré protesty prošel, neměl velký vliv a účinek na tyto akce. Hudba pokračovala, rostla a měnila se. Objevili se Leftfields s Release the Pressure, kteří House music dali nový dech. Hudba byla sformována nejen drogami, ale i smýšenými lidskými rasami, kteří tuto hudbu poslouchali. Tito lidé pak dali základy Drum and Bass scéně s hity od - Kicks Like The Bouncer - užili spojení Break Beat a Hip Hop. Label Moonshine naopak vydával alba nad 140 bpm a to dalo základy techno kultuře.
UK garage se ale vyvinula později - rostoucí podzemní klubové scéně. V roce 1997 si získává popularitu na Ibize. Brzo ale přišli Liberty X a Victoria Backham a hudba šla jiným směrem.
Střed 90tých let a konec 90tých let:
A jsme zase zpátky v Americe. Tam byl hlavní propagonista Joey Beltram. House music začali dělat také djs jako Junior Vasquez, Armand Van Helden nebo Masters At Work. Někteří také považovali pop hity od Madonny, Vengaboys, Kylie Minogue jako house music, ale ti si tohle označení nezaslouží.
Hodně společností si masivitu House music uvědomili a začali produkovat několik hitů. 90tá léta byl také vrchol taneční muziky a těchto žánrů. Britské kluby těmto komerčním hitům poskytly svůj prostor, ale někteří dj's to odmítali hrát.
Od roku 1996 měl Pete Tong významný vliv na britský playlist díky pořadu na BBC Radio 1 a většinou co hrál se stalo velkým hitem.
HOUSE v novém miléniu:
Taneční muzika zažila svůj vrchol na přelomu tisíciletí. To se stalo na Silvestra. Někteří se rozhodli neúčastnit se party a jít raději do menších klubů. Větším klubům rostly náklady, jak se lidé stěhovali z klubu do klubu a místa na místo.
Starší lidé spjati se scénou se vzdálili, založili rodiny a měli děti a mladí viděli dance music jako zastaralou. Demokratizace a hlavní proud elektronické hudby podnícili celkově slevněný počítačový software a díky novým technologiím se hudby vytvářelo méně, tím že se taneční muzika dostala na internet a v nelegálních kopiích na CD ovlivnilo prodejnost. To, že se hudba bude hrát vyžaduje vysoký stupeň marketingové oblasti a prodejnost. Taneční muziku využívali televize, reklamy, bary a supermarkety. Toto nepochopitelně vedlo k tomu, že se tahle hudba znova vrátila k začátkům.
Scénu také změnili drogy. Starší lidé si ji totiž začali s drogami spojovat a měli konflikty s mladší populací.
HOUSE music dneška:
Od roku 2003 je zde nová generace DJ's a promotérů včetně Jamese Zabiela a Mylo. Tito se rozhodli taneční muziku opět z undergroundu přenést zpět do Chicaga, Detroitu a dalších měst. Chtějí zničit rasovou nenávist a přivést zpět taneční hudbu do Evropy, Británie a Ameriky.
Například v roce 2004 Montrealský klub Stereo vlastněný Davidem Moralesem slavili šestý rok provozu. Kluby byly převedeny na obrovský světelný park a hodně zvuku. Klíč k House music byl opět vynalezen. Velkou roli ve vývoji House music hraje vývoj počítačů a internetu. Ochota krást z internetu a vyvýjet nové styly za nízkou cenu povzbudili inovaci.
V roce 2005 se House music nalézá na rozcestí. Soul a r'n'b se začíná hrát na rozhlasových stanicích. Někteří to považují za diskriminaci a jiní zase za nový hudební styl.
V příštím díle se zaměříme na hudební styl Techno. Další díl Historie hudebních stylů vyjde opět na wiper.cz v neděli navečer 14.01.2007.