Co zpočátku vypadalo jako zoufalý výkřik z černošského ghetta,se stalo jedním z hlavních trendů současné kultury. Řeč je o HIP HOPU. Hip Hop je styl populární hudby. Je tvořen ze dvou hlavních elementů: Rapování (také známé jako MC-ing) a Dj-ing , ale také s breakdancem a graffiti.
Hip Hop je styl populární hudby. Je tvořen ze dvou hlavních elementů: Rapování (také známé jako MC-ing) a Dj-ing , ale také s breakdancem a graffiti. Toto jsou 4 hlavní součásti hip hopu a kultury pohybu, které začali na počátku 70. let v New Yorku Afroameričané a Latinoameričané. Termín "Rap" je mnohdy brán jako synonymum ke slovu hip hop, ale je také používán jako odvolání se na praxi, která je jediná a nejdůležitější součást hip hopu.
Nejvíce typické pro hip hopovou hudbu je, že se skládá z jednoho nebo více rapperů, kteří zpívají své položivotopisné historky. Tyto písně jsou v intenzivní, rytmické a lyrické formě a hojně používají technik jako asonance, aliterace a rým. Společně s rappery a Djem, nebo s živou hudbou hraje také beat. Beat je často převzatý z jiné písně, obvykle z Rocku, Funku, nebo Soulu, ale někdy bývá i nasemplovaný. Další zvuky jsou často samplované, syntetické nebo předzpívané.
Kořeny HIP HOPU:
Kořeny hip hopu jsou v západoafrické a afroamerické hudbě. Jen tak pro zajímavost, např. The Griots of West Africa jsou skupina neustále cestujících zpěváků a básníků, jejichž hudební styl hodně připomíná hip hop. U kořenů Hip-Hopu stojí především DJové.GRANDMASTER FLASH a AFRICA BAMBAATAA byli Djové,kteří probojovali hnutí v různých čtvrtích NY.Jejich diskotéky upoutaly davy černých nebo hispánských teenagerů, kteří si říkali B-BOYS nebo BREAK-BOYS.A právě toto hnutí se rozvinulo do intenzivní tvůrčí subkultury,která měla kořeny u pouličních gangů 70.let. AFRICA BAMBAATAA se snažil sebrat negativní energii a přinést Hip-Hopem něco dobrého tím, že černoši budou rapovat, tančit Breakdance a najdou v sobě cosi, co je spojuje. Převzal nápad afrických válečníků a upravil ho pro svou skupinu lidí. Postavil celou mytologii,která má skutečná pravidla a zákony.
Dalo by se říct, že Hip-Hop je cokoliv, co vytvoří černí. Je to jakýsi termín pro černou kreativitu od roku 1976 až do dnes. U odhalování kořenů hip hopu (rapu) se také musíme zmínit o The Last Poets a Jalal Mansur Nuriddinovi, kteří svým jazzem a básnicky (mluvili) komentovali události kultury 60tých let. Pravý hip hop vznikl v 70tých letech, když se staly oblíbené tzv. "block parties" (neformální událost, kdy se sejdou sousedé a přátelé a spolu se baví, poslouchají hudbu a tancují) po celém New Yorku, ale nejvíce v Bronxu. Párty byly často doprovázené hudbou, nejčastěji funkem a soulem. První Djové na block parties začali izolovat bící z různých písní a vkládat je do svých písní, tím začala být jejich představení mnohem zajímavější, zábavnější a dalo se na jejich písně lépe tancovat. Tato technika hraní se pak stala běžnou pro Jamajku a do New Yorku ji začali přinášet právě tito přistěhovalci z Jamajky. Zvláště se o to pak postaral kmotr hip hopu DJ Kool Herc. Hudební styl DUB naopak vznikl na Jamajce tím, že američtí námořníci poslouchali R&B, které mohli slyšet jamajčané i z jejich rádií.
L.L.COOL J.-muž,který stál na úplném začátku úspěšných zásnub obchodu a HIPHOPOVÉ KULTURY.
Pohled do HISTORIE:
Hiphopová kultura vznikla na počátku 70. let 20. století v USA v černošských ghetech jako spojení jamajských a amerických vlivů. První zmínky o hiphopové kultuře pochází z Bronxu, v New Yorku. Další důležitou základnou bylo Los Angeles. Rozvíjel se zde směr, který oslovil mnoho mladých lidí, zejména černých lidí, byl breakbeat. Tento styl hudby využívá tzv. zlomové okamžiky (proto break). Zakladatelem tohoto směru byl jamajský DJ Kool Herc.
Jamajský DJ Kool Herc se v roce 1967 přestěhoval z Jamajky do New Yorku. Přinesl sebou jamajský způsob zpěvu tehdy známého jako "toasting", který lze charakterizovat jako recitování improvizovaných veršů do rytmu reggae. Používal dva gramofony, na kterých střídal dvě různé nahrávky, a vytvářel tak naprosto unikátní mix. V průběhu svého hraní vykřikoval hesla jako "Throw your hands in the air, and wave'em like ya just don't care!", dnes pojmenovaná jako rap, dříve označována jako MCing (zkratka Master of Ceremonies, nebo také Microphone Checker). Později se věnoval jen DJingu a zpěv přenechal svým dvěma kolegům. Tak vypadala první hiphopová skupina - Kool Herc and the Herculords.
DJ, který roku 1970 objevil scratching, se jmenoval Grand Wizard Theodore. Jak to již u objevů bývá, stalo se to naprostou náhodou. Theodore jednou při tréninku s gramofony pustil doma hudbu moc nahlas. Slyšel křik své matky, podržel ruku na točícím se gramofonu s deskou, aby ji zastavil a slyšel, co po něm chce. S takto vylouděným zvukem potom dál experimentoval. Později dostal ocenění od International Turntable Foundation za vynález "scratche".
Jedna z prvních hiphopových skladeb byla zároveň deskou, které se prodalo celosvětově přes 2 miliony kopií. Jednalo se o Rappers Delightod skupiny Sugar Hill Gang.
První vyloženě komerční skupinou se stali Run D. M. C., jejichž image zlatými řetězy ověšených a značkově oblečených "niggaz" se stala vzorem pro budoucí komerční hiphopové interprety.
Hip hop se tedy zrodil v New Yorku, když Djové začali z funkových a diskotékových písní izolovat bicí. Role "Emcee" (MC) se zrodila po spojení DJe a hudby, kde MCs začali mluvit mezi písněmi. Nejdříve pouze nabádali k tomu, aby ostatní lidé tančili a také vkládali do hudby vtipné anekdoty. Nakonec se tato jejich činnost stala více stylizovaná a začala být známá jako rapování. V roce 1970 se hip hop stal oficiálním hudebním stylem a téměř okamžitě se stal hlavním hudebním proudem Ameriky. V tu dobu také začalo jeho šíření po celém světě. První hip hopový záznam je obecně uznávaný pro člena skupiny Fetback Band "King Tima III" z roku 1979, následovaný rappery z Sugarhill Gangu.
V 90tých letech se jedna forma hip hopu začala nazývat "Gangsta Rap" a stala se hlavní částí americké hudby. Proti Gangsta Rapu se vedli různé polemiky a některými lidmi byl dokonce zatracován, protože jeho texty byly chápany jako propagující násilí, promiskuitu, drogy a odpor k ženám.
Nejúspěšnějším hiphopovým singlem vůbec se stalo Killing Me Softly od Fugees, kterého se prodalo jen v USA přes 9 milionů kopií. Nicméně po roce 2000 byl již hip hop rozšířený po celém světě a obsazoval všechny první místa ve všech chártech.
DJ-ové jsou kořeny HIP HOPU:
Kolem nich se tvořili party,dokázali dokonale trefit rytmus a vynalezli ,,skrečink’’-rychlý mix.Přinášeli na discotéky desky,které se nedaly sehnat nikde ve velkoobchodě.Objevovali je v malých undergroundových obchůdcích.
GRANDMASTER FLASH spolu s AFRICA BAMBAATAA vytvořili nový styl přehrávání desek ,,zigga-zigga’’- tam a zpátky a dokázali dokonale vymixovat BREAK,což je vrchol skladby.Je to ta část,kdy dojde k zlomu do instrumentálky a tito Djové dokázali z 5ti sekund vytvořit třeba 2 hodiny.
V černé komunitě je BREAKDANCE způsob,jak ukázat svou energii při muzice, při které se cítíte dobře,která dává život,spirituální zážitek.,,Cítíte v sobě Boha a pak ho ze sebe necháte vystoupit.’’To je BREAK.
Během let se z B-BOYE stal BAD-BOY-špatnej kluk.BAD-BOY byl každý z komunity Hip-Hopu,kdo cítil,že k tomu,aby byl dost silný musí ukázat své tvrdé jádro.Asi 1/2 těch,kdo se snažil přežít v tvrdém prostředí Bronxu upadla do života BAD-BOYS a Hip-Hop se stal universálním termínem pro tuto kulturu.
BAD-BOYS,dalo by se ríct,nastavili zrcadlo černé části města,když doba byla zlá azačalo být ještě hůř.To,co začalo jako hnutí discoték se stalo hnutím protestním a rytmus šel s dobou.
V této době vznikla deska MESSEGE-POSELSTVÍ.Byla to 1. sourodá,hudebně přístupná deska,která se zabývala společností v Americe a životem amerických měst.Každá další deska,která přišla po Messege,bylo-li na ní něco sociálního,jí byla ovlivněna,nebo to byla odezva právě na toto poselství.
Byla to slova,která měla ukázat,že dnes už neplatí,že dobré vzdělání a tvrdá práce jsou správný život.GRANDMASTER FLASH v jedné písni například říká:,,Myslím,že by bylo levnější být zametačem ulic,nestrkejte do mě,protože sem napruženej k vybouchnutí.Snažim se neztratit hlavu a někdy se divim,že se neutopim...’’
Byla to 1.rapová deska,která dostala své tvůrce na titulní stránky časopisů jako LIFE,TIME nebo ROLLING STONE a udělala z nich světové hrdiny.
V době,kdy se v Bronxu rozmohl ,,creck’’,vynořil se raper KRS1.Byl bezdomovcem a dělal grafitty.Počátkem 80.let přišel do Bronxu a roku 1987 se svým partnerem Scottem Larockem vydal desku CRIMINAL MINDED.Bylo to to nejtvrdší svědectví o životě v Americe,jaké kdy vyšlo.Brzy na to Scotta v Bronxu zastřelili.Creck se stal věcí přežití.V Bronxu vládlo heslo ,,Buď kouříš,nebo nejsi!’’a všichni,kdo chtěli přežít se stali jeho součástí.A tak vznikaly písně s tímto druhem umění.
Asi nejdůležitější deskou,kterou KRS1 vydal bylo album ABOUT ALL THESE
NECESSARY.Na jeho obálce byla fotka KRS1 s automatickou zbraní,která se snažila napodobit fotku z NY Times,kde byl vyfocen Malcolm X,když na jeho dům v Queens hodili bombu.Tehdy se Malcolm poprvé stal obrovským symbolem černé Ameriky.Po 7-8mi letech se pistole jako módní doplněk stala důležitou součástí rapové kultury-kultury ulice.
CHUCK-D říká,že pistole symbolizuje,jak Evropané,kteří je měli,unesli černochy z jejich rodné Afriky a zavezli je kam se jim chtělo.Je to jakýsi odkaz na jejich ponížení.
Rap je vlastně piráctví médií,obzvláště prostřednictvím videa.Je to způsob jakési informační sítě,spojené se zábavou,prostřednictvím které můžete dostat důležité informace mezi lidi.
Dnešní americká mládež v černé komunitě mohla vidět pouze příliv drog,násilí rozpad školství a toto všechno ovlivnilo rap.Vznikl GANGSTER RAP.V L.A. se vynořila 1.skupina gangsterských raperů N.W.A.-Niggaz with Atttitude.Byla to imaginace filmů o vykořis?ování černých.Gangster rap mluví o supernásilí,drogách,prostituci...Většina raperů tohoto stylu velmi tvrdě napadá pilicii a ponižuje ženy.Ovšem většina desek s Gangster rapem není umělecky obhájitelná.Jsou to většinou jen nezajímavé historky s negativními texty,rasismem,sexismem a násilím.
Když policie zabila Dr.Kinga,vedlo to k největšímu povstání v Americe za posledních 25 let.Bouře v L.A. vedly k nejvážnějšímu případu policejní brutality všech dob.Touto událostí se potvrdili obavy některých raperů,co se týče policejního rasismu a brutality.A v samotném L.A.byl postoj policie vždy negativní,nepřátelský a černoši tvrdí,že policie nikdy nemůže pochopit,že černošská diskriminace,ponižování,chudoba a frustrace mohou vést k výbuchu.
Hip-Hop prošel kruhem.Začal u gangů v NY a skončil u gangů v L.A.V tomto okamžiku se naprosto nečekaně vynořila skupina Arested Developtment,kterou vedl SPEECH.Byla to skupina z Georgie,která odrážela postoj mladších proti Gangster rapu.Byla to tzv.New Age,jejímž záměrem bylo obnovit jižanskou Africkou kulturu.
DRUHY RAPU:
* Gangsta rap je druh „rapu“, který byl populární hlavně v 90. letech minulého století. Jeho součástí bývají tvrdé a násilné texty, které jsou často mířené proti policii. Tvůrci jsou nebo byli často v rozporu se zákonem. Později někteří zbohatli natolik, že se mohli živit pouze rapem a nepotřebovali dělat pouliční businnes (drogové dealery,...) a stali se z nich slavní „rapeři“ jako třeba Dr.Dre, Snoop Dogg a skupina NWA
* Pop rap je další prvek v hip hopu. Beaty a rýmy při silné melodii hooks, obvyklá struktura pop-songu. Je méně agresivní narozdíl od jiných druhů rapu. K nejznámějším představitelům patří Nelly, MC Hammer, Vanilla Eis.
* Latin rap není stejnorodý hudební styl, ale spíše doba, která pokrývá celou hiphopovou muziku zaznamenanou latinsky (jako latinský a španělský hip hop). K nejznámějším představitelům patří Fat Joe, Cypress Hill.
* Freestyle rap je přísná řeč. Rap, který je v momentě hotový, žádný text předtím se neskládá. „Raper“ popisuje svoji situaci a různé okolnosti, které se dějí okolo něj. Freestyle Battles jsou soutěže, kde rapeři soutěží mezi sebou formou Freestyle rapu a zároveň se přitom uráží.
A jak HIP-HOP změnil svět?
Pronikl do společnosti bílých jako něco,co dává možnost proniknout do životního stylu černých,jak žijí,co cítí.Dříve se o tom nemluvilo,ale dnes už to nejde.Bílí začínají konečně přicházet na to,že černí jsou také lidé - to je ta změna!
Móda a HIP HOP:
Tahle původně okrajová kultura urazila v Americe takový kus cesty, že dnes diktuje nejenom módě, ale celému životnímu stylu mladých. Začalo to asi takhle. Když v roce 1982 kapela černých raperů RUN DMC na svou desku Rising Hell uplacírovala skladbu My Adidas, která nebyla ničím jiným než raperskou poctou oblíbené obuvi. Raper jménem L.L.COOL J. zase z hlavy nikdy nesundal klobouček značky KANGOL s typickým klokanem v logu. Přibližně v té době se na vrcholu popularity začalo objevovat stále více hiphopových kapel jako BEASTIE BOYS nebo PUBLIC ENEMY oblečených do plandavých džínů a hudební stanice MTV konečně přiznala, že doba glamourových osmdesátek je nenávratně pryč.
HIP HOP a Česko:
Hip hop do ČR pronikl hlavně po stránce výtvarné, mladí lidé začali po revoluci jezdit do Berlína, který byl jedním z nejpomalovanějších měst na světě, kde spatřili fenomén grafitti. Hiphopovými průkopníky se v České republice stala skupina PSH a legendární Raper Orion. Mediálně známějšími se však stala až skupina Chaozz, která se se svými písněmi (Policiééé, Z Prdele klika a Vodopády) dostala až na první místa v komerčních hitparádách. Najednou se jakoby Češi dozvěděli, co to je hip hop, protože jim to zprostředkovala česká kapela. Spousta teenagerů, kteří by jinak poslouchali třeba disco, se najednou našla v tom hip hopu a od té doby to z tohohle pohledu jde jenom nahoru. Velmi významná je kompilace East Side Unia, na níž se sešel ten nejlepší východoevropský hip hop. Český hip hop je kritizován za kopírování Americké produkce. Není divu, v USA hip hop vznikl a je tedy zde nejvyspělejší. První nekomerční hip hopovou deskou (pokud pomineme kompilace) je v roce 2001 Repertoár od PSH. Ten odstartoval příliv nových hip hopových desek. V tomtéž roce vyšla deska Syndrom Snopp-Syndrom Separace. O rok později vydávají CD pražští Indy & Wich a rapper Phat. V roce 2004 vychází CD kontroverzních Supercrooo (Phat&Hack), které hudební vydavatelství album nejprve odmítla vydat pro obscénnost. Právě Supercrooo lze považovat za hybnou sílu českého hip hopu.