Jungle je hudební styl obvykle považovaný za zaměnitelný s Drum'n'Bass. Název „jungle“ vymyslel anglický MC Rebel (mimochodem v Guinessově knize rekordů je uveden jako nejrychlejší MC), který tvořil reggae dub s prvky breakbeatu a rave. Často je pojem Jungle spojován se staršími materiály z první poloviny 90. let, Drum 'n' Bass je v podstatě pokračovatel Junglu, čerpající z jeho populárnosti, s novějšími hudebními prvky. Pro některé je Jungle jen zkratkou pro ragga jungle, specifický podžánr rozsáhlého významu Drum'n'Bass. V USA začíná být populární termín „Jungle Drum and Bass“ (JDB), který ale zatím není obecně rozšířen.
Jungle není v našich krajích nic nového, ostatně tomu napovídá i čím dál silnější jungleová scéna po celé republice. A tak vám přinášíme článek, ve kterém se podíváme blíže na vznik a raný vývoj tohoto stylu. Berte tedy následující řádky jako letmý průlet jungleovou historií, při kterém se snad dotkneme základů této hudby. A začneme jak jinak než od začátku. Byl tedy jednou jeden...
Breakbeat. Tento undergroundový styl pochází patrně z Ameriky, ze zvukových experimentů konce sedmdesátých let. Za jednu z prvních breakbeatových skladeb můžeme považovat "Bones Breaks" Frankieho Bonese, který ve svých dýdžejských produkcích vytvářel nepravidelné rytmy pomocí dvou stejných desek, z nichž jedna byla puštěna nepatrně jinou rychlostí a zároveň byla zpožděna. Ve stejné době se v jednom malém chicagském klubu jménem Warehouse vařila další nezbytná ingredience do našeho dortu (a můžete hádat, jak tomu budou říkat). Oba tyto styly však čeká ještě dlouhá cesta přes Atlantik.
A trvalo to opravdu skoro dalších deset let, než se k chicagskému zvuku přidalo to zajímavé skřípání a vznikl acide house. To, co se pak dělo v létě 1987 a 1988 na Ibize a v Londýně je všeobecně známo. Pro nás je důležité, že kromě prvních klubů začaly vznikat i první skupiny (základy pozdějších soundsystémů), které místo kytar a souprav bicích, jak by se slušelo, sháněly zesilovače, reprobedny, agregáty a jiné krámy. Po jejich pospojování a zprovoznění pak pořádaly až několik desítek hodin trvající akce, kde se však už hrála daleko tvrdší a rychlejší hudba (což bylo zapříčiněno výrazným vzestupem popularity extáze). A tato nakonec byla příznačně pojmenována rave. To bylo to pravé prostředí, ve kterém z house a breakbeatu okořeněných vydatnou dávkou hip-hopu, reggae a dubu vznikl jungle. "Černé" projekty začali v Londýně samplovat ragga a začali ho mixovat s ravem, breakbeatem a hip-hopem. Základem byly sakra rychlé zlomené beaty, hluboký, pomalý bas a ostatními prvky byly ragga samply. Byl vynalezen jungle, poslední, nejvýznamější krok k drum´n´bassu.
Ostrovní parta Junglizm je jedním ze zásadních DJských uskupení, které udávaly a udávají směr na jungle/drum'n'bassové scéně v jihoanglickém Brightonu a okolí. Hlavní postavou Junglism je DJ Mickey Freeze, který se věnuje DJingu od roku 1988, tedy od samotného počátku britské taneční scény. Jeho kořeny leží v reggae, punku, acid houseu a hardcoreu, což byly právě ty ingredience, které stály u vzniku jungle na začátku devadesátých let. Jeho sety jsou divoké, je to pravý junglový generál se schopností zahrát nejraritnější old school i nejaktuálnější new school. Dalším členem Junglizm je DJ Echo, který si vydobyl respekt svým labelem Solid Ground, na kterém vyšly nahrávky takových jmen jako Sketch & Code nebo Gridlok a na kterém se v nejbližší době chystají nové singly pánů DJ Phantasy & Shodan nebo DJ Friction. Zároveň se také věnuje promotérství, jeho měsíční noc Jungle Deluxe patří k nejnavštěvovanějším v jižní Anglii vůbec. Posledním do trojlístku je DJ TreVELyaN, který zásobuje ostrovní scénu jedním exkluzivním dubplatem za druhým. V současnosti je nejnovější akvizicí labelu Undiluted, který se věnuje těm nejtvrdším odrůdám drum'n'bassu a který šéfuje slavný Brockie. Libuje si hlavně v polámaných beatech a temných náladách, rozhodně je na co se těšit!
Tak se někdy v roce 1990 začaly objevovat nahrávky, které byly zcela jiné, než běžná rave/houseová produkce. Zasloužily se o to již existující labely Shut Up And Dance, Kickin, Suburban Base Records nebo Sounds of the Underground, ale také právě vznikající Mendosa a Rainforced. Samotný název celého stylu pak ve skutečnosti pochází od jména londýnského klubu "Jungle", kde se hrály první zvukové fúze breakbeatu, rave a dubu. Tak se objevila i první jména spojená s tímto stylem, jako je DJ Hype, který ve svém pořadu v rádiu "Phantasy FM" mixoval house a hip-hop (pouštěný na 45 RPM). Dociloval tak nového zlámaného zvuku. Tento DJ se podílel i na jednom z prvních opravdu jungleových projektů The Scientist, kteří mají na svědomí věci jako "Exorcist" nebo "The Bee".
Na začátku roku 1992 se produkce labelu Moving Shadow Roba Playforda definitivně orientuje z acidových zvuků na jungle a věci jako "Bomb Scare" od 2 Bad Mices nebo "Psychotronic EP" od Earth Leakage Trips daly základ jednomu z nejdůležitějších labelů jungleové scény vůbec. K jungleové produkci se přidávají labely jako Warp Records s hitem "Wax Aftermath" od Nightmare (Warp se později orientuje na experimentální breakbeat), XL Records nebo Mad house.
Do zrychlených hip-hopových skladeb jsou přidávány bláznivé samply ze starých filmů, kreslených seriálů i hlasy vlastních prarodičů a vzniká tak zvuk "nového" breakbeatu. Z undergroundové zábavy těchto pionýrů nového stylu se stávají hity, na něž tancují tisíce raverů. Za vrchol této vlny můžeme považovat hit "Sesame Street" projektu Smart-Es (Suburban Base) a veleslavnou "Charly", do níž Prodigy zamíchali sampl hlasu kreslené kočky (XL Records).
V roce 1993 dochází k nejdůležitějšímu odklonu jungle od rave scény a zvuku hardcore techna. Doteď takřka nelze jungle a hardcore rozeznat, ani sami DJs na rave akcích přesně nevědí, co zrovna hrají. Johnny Jungle (známější jako Pascal) svojí skladbou "Johnny" ovlivňuje celou řadu producentů (například 4Hero) a ti se obrací novým směrem. Jungle se stává temnější, přibývá zabijáckých nerytmických zvuků a distorzí. Novou vlnu táhnou labely jako jsou Metalheadz, patřící jedné z legend (a autoru nesmrtelné "Terminator") Goldiemu, Rainforced (se svojí "Enforced series"), nebo Formation label patřící jiné velké postavě Leeroy Smallovi alias DJ SS. Celá scéna na Britských ostrovech zažívá rozmach, především pak díky působnosti pirátských rádií (Kool FM, Pulse FM - v roce 93 jich jen v Londýně vysílalo čtyřicet) a nově vznikajících klubů (A Way Of Life, Jungle Rush, Jungle fever, Thunder And Joy, Roast, Thrust).
Následující rok 1994 je považován za vrchol celé jungleové scény (doslova "The peak of Jungle"). Hudba je plná ragga vokálů a basových linek, producenti Krome & Time vydávají legendární hit "The Licence", DJ Hype spolu s DJ Zincem a Pascalem zakládají label Ganja. Track "Yeah Man" od Dream Team se drží čtyři měsíce na čele "rotací" pirátských rádií (jejichž počty posluchačů jdou do desetitisíců). Také se poprvé mluví o drum´n´bassu, a to ve spojitosti s rok starým labelem Good Looking a produkcí jednoho mladíka říkajícího si LTJ Bukem. D´n´b míří narozdíl od jungle k svěžímu zvuku a akustickým efektům, na výsluní se objevují nové tváře jako Fabio, Doc Scott, Grooverider, Photek (vlastnící label Certificate 18) nebo Dilinja. Jungle se také rázem stává přitažlivý pro média, jungle můžete slyšet z každé druhé televizní reklamy, je zkrátka v módě. Na Britských ostrovech se stává skoro mainstreamem, i když nová vlna d´n´b opět směřuje více k undergroundu.
Velké hvězdy podepisují smlouvy s obrovskými labely. Goldieho nahrávky "Timeless" se prodá jen v UK 150 tisíc kusů, nový "dark sound" labelu Metalheadz slaví obrovský úspěch. Z producentů, kteří zde vydávají, jsou hvězdy první velikosti. Goldieho úspěch přesvědčil tvůrce tanečního jungle (J Majika, Peshaye, Alexe Reece, Lemona D a další) a ti se stávají novými tahouny d´n´b. Na svoji obrovskou popularitu ale jungle brzy doplácí. "Mr Kirks Nightmare" od 4Hero, "Angels" DJe Krusta nebo "Cycles" Adama F stále dávají vzpomenout na ta nejlepší léta, ale hlavní, spojitá a všeobecná vlna jungle/d´n´b je pryč.
Okolo roku 1995 začali producenti jako Roni Size a Adam F používat nesmírně živý zvuk a chtěli lidi naučit rozpoznávat, že jungle – nebo drum´n´bass jak byl znám – je legitimní umělecká forma a není zrovna jednoduché ho tvořit, na rozdíl od jednoduchého ragga junglu let 1994-95. Pohodový, uklidňující styl junglu – intelligent – jehož hlavním zástupcem je LTJ Bukem – potvrdil, že producenti chtěli vzbudit zájem u nových zástupů lidí a změnit myšlení lidí, kteří si mysleli, že dnb scéna se chová jako uzavřený gang. Rob Playford a Moving Shadow nebyli jediní, kteří pozvedli drum´n´bass a jungle na vyšší úroveň. V čerstvých devatenácti letech to byl i chlapík jménem Danny Bukem (LTJ Bukem) s jeho labelem Good Looking Records, a chlápci jako Dego and Marc Mac (4Hero) vydávající na Reinforced Records. Týpci jako Hype, Grooverider a Aphrodite posunuli d´n´b ještě dále. Jejich čas přišel v polovině devadesátých let s nástupem DJ a grafi?áka Goldieho. Ten se dal dohromady s Robem Playforem a vydali album nazvané Timeless. Byl to ohromný hit – drum´n´bass a jungle bylo konečně slyšet po celém světě a to zejména díky skvělému singlu Inner City Life. Album Timeless bylo první d'n'b album, které oběhlo celý svět. Význam labelů jako Reinforced, Moving Shadow, Good looking, Subrurban base a samozřejmě Goldieho labelu Metalheadz začal prudce růst. Dříve malé undergroundové labely se stali zdrojem moderního drum´n´bassu.
O rok později v roce 1996 vydal LTJ Bukem album Logical Progression, které je dodnes považováno za nejlepší intelligent dnb album všech dob. Naopak labely jako RAM records a Formation začali ukazovat tvrdší stranu drum´n´bassu s mohutnými basovými linkami a ocelově tvrdými breaky – hardstep. Lidé pochopili jak moc variabilní a kombinovatelný drum´n´bass je. Hudební styly jako house mají v sobě vždy prvky, které odkazují na prvky z originálního oldskoolového housu, ale dnb je možno mixovat téměř se vším na co si vzpomenete – jazz, salsa, hiphop, ambient, rave…..
Ke konci roku 95 se atmosféra vytrácí, jungle se dělí na mnoho nových větví, část scény se ubírá za komerčním úspěchem, část se snaží o návrat do stínu undergroundu. Grooverider se dočká uznání za svoji skladbu "Prototype" a nový styl charakteristický hip-hopovýmy samply a hutnou basovou linkou je nazván "Hardstep", nebo také Jump-up. Ale ani vývoj tanečních odnoží d´n´b neustrnul, producenti okolo labelů No U Turn, Virus a Emotif narovnali rytmiku až téměř k pravidelnému 4/4 rytmu opatřenému ovšem hutnou basovou linkou a výsledek nazvali "Techstep" (další progresi toho stylu se také říká "Neurofunk").
Rozdíly mezi Junglem a Drum´n´Basem:
Název „jungle“ vymyslel anglický MC Rebel (mimochodem v Guinessově knize rekordů je uveden jako nejrychlejší MC), který tvořil reggae dub s prvky breakbeatu a rave. V jednom z jeho tracků můžeme slyšet vokál „Big up all of d´junglists“, který byl vysamplován ze starého Jamajského dancehallového tracku. MC´s na Jamaice svými texty opěvují všechny různé části Kingstonu, stejně tak jako dnes MC´s opěvují různé části měst po celém světě. Jedna z částí Kingstonu, která je pokryta stromy a různou vegetací se nazývá „The Jungle“. V dancehallovém tracku MC pobízí lidi, kteří pocházejí právě z této části…..proto „big up all d´junglists“. Termín ¨Jungle" vznikl v souvislosti s reggea a neznamená „urban (městská) jungle“ – v souvislosti s velkými městy ve Velké Británii, jak si mnozí lidé myslí. První junglové nahrávky pocházející od MC Rebela obsahovaly ragga samply, velmi zlomené beaty, jako amenové breaky, helicopter beaty a další. Basy byly jednoduché, s poutavou melodií a to bylo vše: ragga samply, breaky a basy. V Anglii to byl naprostý hit a nová naděje pro ravery, ze který se stali junglists (nebo junglettes,pokud to byly příslušnice hezčího pohlaví) Tím, že jungle ukazoval na gangstery, kriminalitu a nesnadný život, působily projekty velkých anglických měst jako atomovka. Nahrávky byly vždy kompletně stvořené ze starých samplů z minulosti, ale to se rychle změnilo. Od roku 1994 se scéna úplně rozdělila na dva tábory, když jump-up jungle přinesl své ragga vokály, téměř infrazvukové basové linky a ihned rozpoznatelné breaky. Styl byl velmi formulkovitý a museli jste mít správné druhy basových zvuků a správné breaky. Zvuky začali být oposlouchané. Kvůli drsnému zvuku a ovlivnění hip-hopem, gangsta rapem a ragga zněl jungle tak trochu násilně, což dost lidí odradilo. Naštěstí se zvuk změnil a beaty se staly jednodušší, ještě tvrdší a důraz byl kladen na tvoření vlastních samplů. Přibližně v této době rozjel chlápek jménem Rob Playford label s názvem Moving Shadow. Vycházel na něm jungle bez ragga prvků. Zato v něm používal prvky ambientu. To otevřelo nový prostor a vznikla tak vlastně idea, že jungle potřebuje moderní prvky. Vyšlo to a tak se zrodil intelligent jungle. Mimochodem, majitelé junglových labelů se snažili prodat ragga jungle za hranice Velké Británie, což však selhalo i přesto, že celý svět chtěl nový proud – jungle to rozhodně nebyl. Přišlo to náhle, ale změna byla potřeba. Ragga jungle zemřel v bolestné agónii okolo roku 1994 a tak britská scéna začala hledat nové ingredience pro nový jungle. Bez ragga, s vlastnoručně vytvořenými prvky, vzniká nový hudební styl drum´n´bass. Tento směr stále používal rychlé tvrdé breaky vycházející z hip-hopu a těžké basy vycházející z reggae, ale tentokrát s větším množstvím synthových zvuků, jako v ravu. Když se tohle všechno smíchalo dohromady, ocitla se drum´n´bassová scéna na samém pokraji světové dominace.
V roce 1997 své cesty zkřížili DJ Die, DJ Suv, Krust a Roni Size a pod názvem Reprazent vytvořili mísením jazzu, dubu a smoke trip hopu charakteristický zvuk Bristolu (labely V, Full Cycle, Philly Blunt nebo Ruffneck Ting). Sám Roni Size má na kontě mnoho vlastních věcí (vzpomeňme "Share The Fall" nebo "Brown Paper Bag") a projektů (Breakbeat Era), ale on jediný asi drum´n´bass nespasí. Naštěstí tu není sám, lidi z Good Looking nebo Moving Shadow tvořící ambientní a intelligent drum´n´bass, řízná partička Usual Suspect nebo dvojka Ed Rush & Optical valící se na vlně Hardstepu mají ještě nejedno eso v rukávu. Ostatně, sílu jungle/d´n´b můžeme stále více pozorovat i u nás. Až mám z toho husí kůži.
ČESKO a tvorba lámaných beatů:
Mezi domácí umělce Jungle a D'n'b kultury můžeme například zařadit tyto: Ohm Square (alba Ohmphonica a Scion), Öggg (album Smoke On The Waterpipe), Juanita Juarez, Touchwood aka Stonedhigh. DJ Koogi, DJ I'M Cyber, DJ Katcha, atd...
A jak to vypadá DNES?
Jungle má za sebou více než deset let existence a stále ještě existuje v jakési formě undergroundové kultury. Je možné, že Jungle potká za pár let stejný osud jako potkal hip-hop, house nebo r´n´b. Přesto (a možná právě proto), že je d'n'b a Jungle jeden z nejvíce inovativních stylů je pravděpodobné, že zkomerční na nepřijatelnou úroveň. V srdcích zarytých jugnlistů však bude kvalitní d'n'b a Jungle žít dál i kdyby to mělo být na úrovni undergroundu.