Základem pro vznik Ska se stalo Mento. Mento je hudba jamajských otroků v době, kdy Jamajka byla britskou kolonií. V padesátých letech a začátkem šedesátých let byli jamajští hudebníci ovlivněni zvukem černošského soulu, amerického jazzu a britského popu. Toto mělo rozhodující vliv na vývoj jamajské hudby, která lákala stále více a více posluchačů skrze rychle se rodící nový jamajský hudební průmysl.
Producenti a organizátoři hudebních parties (např. Coxon Dodd, který dovezl spousty amerických tanečních nahrávek) začali zakládat vlastní hudební studia a produkovat novou naprosto originální jamajskou hudbu. Tato hudba kombinovala americké moderní styly s jamajskou folkovou tradicí (např. Mento). Sváteční duch vzniklého stylu vychází z dobré nálady Jamaičanů tehdejší doby, kdy Jamajka získala nezávislost nad Británií. Tyto tři faktory vytvořily originální zvuk Ska. Podle Jah Jerryho (Skatalites) nový styl pojmenoval typický veselý offbeat zvuk kytary připomínající právě slovo SKA.
V polovině šedesátých let díky horkým létům a pomalu odcházející optimistické atmosféře Ska zpomaluje tempo. Ač byla Jamaica nezávislá, je neustále v chudobě, tato situace zrodila Rude Boys.
Nové pomalé písně vypovídají o nově vzniklé situaci na Jamaice. Ska bylo v této době často nazýváno hudbou Rude Boys či Rock-Steady. Některé písně podporují Rude Boys, jiné odsuzují či pouze vysvětlují. Často se také stávalo, že hudebníci se skrze svoji hudbu přeli (např. mezi Prince Buster a The Defenders). Rude Boys jsou nejčastěji oblečeni ve stylu amerických gangsterů z třicátých let. Nástupem sedmdesátých let se ska ještě více zpomalilo. To dalo základ pro Reggae.
Kdo jsou RUDE BOYS?
------------------------------------
Rude boys byli klasickým prototypem rebelů, bouřících se proti ekonomickým tlakům a sociálním nerovnostem na Jamajce. Většina z nich byla bez práce a vzhledem k tomu, že často žili mimo zákon, byli také nazýváni "Scofflaws".
Svým oblékáním (černé sako, úzké kravaty, porkpie hat-klasický klobouček) s oblibou napodobovali Hollywoodské gangstery a texty této epochy odražely jejich mnohdy nelehký život v ghettu.
Avšak i způsob, kterým na Ska tancovali do jisté míry ovlivnil samotný vývoj tohoto hudebního stylu. Při tanci si osvojili mnohem hrozivější styl, než jaký byl běžný v tradičním stylu. Rytmicky pohybovali rukama dopředu a zpět a výsledkem byla mnohem ostřejší hudba. Basová linka byla více synkopovaná, stojící v protikladu lehkému a uvolněnému Boogie stylu.
Pro zajímavost pár písní věnovaných tématice "Rudies" : The Soul Brothers "Lawless Street", The Heptones "Gunmen Comin to Tow"', Desmond Dekkers "07 Shanty Town", Dandy Livingstones "A Message to You Rudi" !
V šedesátých a sedmdesátých letech mnoho Jamaičanů imigruje do Británie. Expandující britská ekonomika zajiš?ující britské mládeži bohatství také otevírá prostor pracovním příležitostem pro lidi z chudých ex-kolonií (např. India, Jamaica). Mladí Britové utrácejí peníze k vytvoření vlastního alternativního života. Baví se jízdou na motocyklech, nastupuje móda francouzského a amerického oblečení a černé hudby. Mají peníze, ale jsou dále rebelující. Stále existuje konflikt mezi generacemi a společenskými třídami. Alternativní životní styl vycházel z monotónní práce a byl také odpovědí a symbolem odporu a nechuti vůči establishmentu. Tito mladí lidé se začali nazývat The Mods. Černí Britové a Američané jsou stále utlačováni, proto vytvářejí vlastní kulturu, nedůvěryhodnou pro establishment. Právě z toho důvodu The Mods nacházejí ztotožnění s černou kulturou.
Nicméně Ska je také často spojováno se Skinheads, to proto že Skinheads vycházejí z Mods. Jsou však více dělnickou mládeží. Jejich fashion je založena na drsném oblečení. Přebírají od Mods značky Fred Perry, Levi´s, či Ben Sherman, ale jejich oblečení je více typické pro dělnickou třídu (např. pracovní boty Dr. Martens či klasický dockerský kabát). Vlasy jsou stále kratší a kratší podle vzoru jamajských Rude Boys. Phil Cohen píše v "Sub-cultural conflict and working class community": "vzhled skinheads byl karikaturou britského dělníka".
V polovině sedmdesátých let se reggae dále vyvíjí, ale skinhdeads zanikají. Reggae se začíná spojovat s rastafariánskou kulturou. Skinheads nemohou najít identitu se sociálním a náboženským zaměřením, které se obracejí více k Africe.
SKA v Anglii - 2 Tone Era:
--------------------------------------
Do Anglie se Ska dostalo společně s vlnou imigrantů a na samém počátku bylo nazýváno jako Blue Beat. Prvním mezinárodním hitem byla píseň "My Boy Lollipop" (Millie Small) nahrána v roce 1964 a vydaná u Island Records. (U nás známá též v podání Yvone Prenosilové. ). Mezi další pecky teto éry patří "Guns of Navarone" (Skatalites), "Carry Go Bring Come" (Justin and The Dominues) ci "Rudy, A Message to You" ( Dandy Livingstone).
V roce 1969 se v hitparádě umís?ují hity jako "Monkey Man" (Toots and the Maytals), "Long Shot Kick de bucket" (The Pioneers).
V roce 1979 si Ska v Británii doslova užívý svůj velký comeback a s ním i obrovskou popularitu. Tato epocha je často nazývána jako druhá vlna Ska ( 2 Tone éra). Mezi nejznámější kapely tohoto období patří The Specials, The Selecter a nepochybně i Madness (jméno převzali podle písně od Prince Bustera). Všechny tyto kapely své první album vydávají na Two Tone records , který založil klávesista z The Specials Jerry Dammers. Logem se stala známá postavička "Walt Jabsco.", což by snad údajně měla být podobizna Petera Toshe.
V tomto období většina kapel hraje předělávky tradičního jamjaského Ska a mnoho fanoušků skutečně věří, že písně jsou originál, avšak kapely někdy písně pouze přejmenovali a přejali za své. Například píseň od Prince Bustera "Al Capone" později The Specials hrají tuto píseň s názvem " Gangsters".
2 Tone éra dala Ska skutečně nový rozměr v podobě energické rychlé muziky, sociálních a politických textů zaměřujících se na školu, práci, zločinnost, rasismus, ale i na pití piva a užívání si legrace. 2 Tone byl konkurencí komerční hudbě a stával se stále populárnějším. Další částí byl styl. Kravaty, košile Ben Sherman, Ska obleky, košilky Fred Perry, Levisky a pracovní boty Dr. Martens. Hranaté cylindry Pork Pie, bundy do pasu Harringon apod. - to vše mělo sílu. A samozřejmě vše v barvách černá a bílá, 2 Tone zasáhnul národ. Šachovnice 2 Tone se stala více britským národním symbolem než její státní prapor. Ale nejdůležitější součást 2 Tone byli mladí na ulicích, držící fashion, ladící nástroje a žijící tímto stylem. Ti byli jediní, kteří nechali pro 2 Tone prostor ve svých srdcích a pozvedli ho na vrchol. Hudba Two Tone nebyla pouze něčím k poslechu. Jak jste jednou měli černobílé desky točící se na starém gramofonu nebylo cesty zpět. Chytlavý beat procházel skrze vás a nemohl odejít. Stal se vaší součástí a vy součástí toho všeho.
Třetí vlna SKA:
------------------------
Třetí vlna je charakteristická naprostou uvolněností.Tato epocha se vyznačuje nevázaností, absolutní rozmanitostí a mixovaním různorodých žánrů. Druhá doba zůstává, avšak styly se prolínají. Zatím co v první vlně bylo Ska pouze v zemi vzniku na Jamajce a ve druhé vlně v Británii, třetí vlna již doslova útočí na celou planetu. Kapely vznikají po celé Evropě, Severní i Jižní Americe, ale i Asii a Austrálii. Třetí vlna dává šanci jak souborům novým, tak i legendám. Na turné se opět vydávají legendární The Skatalites, Desmond Dekker, The Selecter, The Hotknives ci Mr.Reviews. Třetí vlna Ska přitahuje mnoho odlišných lidí od Punk až k lidem, kteří jednoduše rádi tancují do jeho rytmu. Ska se stává líbí širokému okruhu a všichni jeho návštěvníci jeho součástí.
SKA a společnost:
----------------------------
RUDE BOY (1960-1970) - Mladí Jamajčani kopírovali odívání gangsterů, hlavně mezi mladými imigranty v Anglii. S Mods se stali modelem prvních skinheads.
SKINHEAD (1967-1971) - Pocházejí ze směsi hard mods a rude boys, skinheads se objevili v explozi ska v Grande-Bretagne.
SUEDEHEAD (1970-1973) - O pár let později, vlasy o kousek povyrostly a šaty jsou čím dál více elegantnější.
SMOOTHIE (1971-1974) - Vlasy ještě o něco delší, záliba ve fotbalu a černé muzice. Adoptovali rovněž Glam rock.
BOOTBOY (1972-1977) - Styl ulice suedeheads / smoothies. Zůstává velmi častý až do příchodu Punku, hlavně mimo město (najdeme je ve filmu Mechanický Pomeranč (Anthony Burgess)).